Bildungsroman - Institutionenroman. Der Goethe- und der Kafka-Effekt
Bildungsroman– Novel of Institutions. The Goethe and Kafka Effects

Blockseminar,
Termine: Do 16.06., 15-18 Uhr, Fr 17.06., 10-18 Uhr, Sa 18.06., 10-18 Uhr

Das Forschungskolloquium findet im Rahmen der Kooperation mit Prof. Rüdiger Campe (Johns Hopkins University) und Prof. David Wellbery (University of Chicago) statt. Von Seiten der Konstanzer Lehrenden nehmen Christopher Wild und Albrecht Koschorke teil.

Bildungsroman – Novel of Institutions. The Goethe and Kafka Effects

The research colloquium will examine an established genre category – the Bildungsroman or psychological novel – while exploring a new one – the novel of institutions. If Goethe’s Wilhelm Meister is the model Bildungsroman, then Kafka’s Process and Schloss can be considered paradigmatic novels of institutions.
Goethe’s Bildungsroman has been seen as the most important variant of biographically-based narration: the novel which derives its coherence from the author writing down his life story. Institutions, on the other hand, are social and legal constructions within which life takes on form and biographies are created. Also, in a novel of institution the narrator changes the starting point. In Process and Schloss, Kafka begins with the forms which bring Joseph K. to a life and to his particular course. The comparative readings should also focus on the novel of institution within the Bildungsroman and the Bildungsroman within the novel of institution: the secret society of the tower and the whole genealogy of third instances in Goethe’s novel demonstrate the workings of the institution within the Bildungsroman, and in Process, Joseph K. for example makes an attempt at a description of his life, which he wants to use in his defense.
The comparative reading will center on Goethe’s novel and the two Kafka novels. At the same time, we will also attempt to define „Bildung“ and „institution“, and will deal with fundamental questions of novel theory. Depending on the interest of the participants, other novels can be drawn into the discussion as well.

The research colloquium is a part of the cooperation with Prof. Rüdiger Campe (Johns Hopkins University) and Prof. David Wellbery (University of Chicago). Among the Konstanz faculty, Christopher Wild and Albrecht Koschorke will be taking part. Doctoral candidates and advanced students of the three universities are invited to participate. Place is limited, therefore individual registration before the beginning of the semester is required.

Bildungsroman - Institutionenroman. Der Goethe- und der Kafka-Effekt

Das Forschungskolloquium soll einen hergebrachten Gattungsbegriff überprüfen: den Bildungsroman; und kontrastiv einen neuen ausprobieren: den Institutionenroman. Ist Goethes Wilhelm Meister das Modell des Bildungsromans, dann können Kafkas Process und Schloß als Modelle des Institutionenromans verstanden werden.
In Goethes Bildungsroman hat man die wichtigste Variante des biographiegestützen Erzählens gesehen: des Romans, der seinen Zusammenhalt am Aufschreiben der Lebensgeschichte hat. Institutionen sind dagegen soziale und rechtliche Konstruktionen, in denen Leben Form annimmt und Biographien anfallen. In einem Roman der Institution wechselt der Erzähler also den Ausgangspunkt. Kafka geht in Process und Schloss von den Formen aus, die Joseph K. zu einem Leben und seinem Lauf bringen. Dabei sollen die vergleichenden Lektüren auch den Institutionenromanen im Bildungsroman und dem Bildungsroman im Institutionenroman gelten: Die geheime Gesellschaft des Turms und die ganze Genealogie dritter Instanzen in Goethe Romans zeigen die Institution in der Bildungsgeschichte am Werk; und im Process unternimmt Joseph K. beispielsweise den Versuch einer Lebensbeschreibung, die er zu seiner Verteidung vorliegen will.
Die vergleichende Lektüre stellt Goethes Roman und die beiden Romane Kafkas in den Mittelpunkt. Dabei geht es auch um die begriffliche Bestimmung von Bildung und Institution; und um grundlegende Fragen der Romantheorie. Je nach Interesse der Teilnehmer können andere Romane mit in die Diskussion einbezogen werden.

Das Forschungskolloquium findet im Rahmen der Kooperation mit Prof. Rüdiger Campe (Johns Hopkins University) und Prof. David Wellbery (University of Chicago) statt. Von Seiten der Konstanzer Lehrenden nehmen Christopher Wild und Albrecht Koschorke teil. Eingeladen sind Doktoranden und fortgeschrittene Studierende der drei beteiligten Universitäten. Die Teilnehmerzahl ist begrenzt, persönliche Anmeldung vor Beginn des Sommersemesters erforderlich.