Andrea von Kameke

Zwischen Schein und Spiel - Busby Berkeleys bewegte Bilder (Working Title)

Projektskizze
In my dissertation I focus on the Busby Berkeley Hollywood musicals of the early 1930's. These display a radical aesthetics, especially within the context of Hollywood cinema. Moreover, in these musicals modern discourses on gender and sexuality converge in a condensed form. My inquiry is centrally concerned with the relationship between aesthetic and discursive meaning production as well as the specific ways in which the films stage the tensions between nature/culture, sex/gender/sexuality, economy, and technology. The various narrative and aesthetic strategies employed in the films are analyzed in a close reading informed by Walter Benjamin's notion of play and Astrid Deuber-Mankowsky's Praktiken der Illusion (Berlin 2007). I investigate the tensions between the different theatrical registers of the films on the one hand and between their narrative and discursive planes on the other. In the process I show that what is at stake in Berkeley’s musicals are modern conventions of both perception and of (re)presentation.


Vorträge, Veröffentlichungen, Lehre:
Lectures, Publications, Teaching

Vorträge
Lectures

'Film imaginieren. Das Imaginäre filmen.' With Alexander Böhnke. Workshop Einsätze des Imaginären, Universität Konstanz, 05/2008

‘Film Museums as Cinematic Spaces?’ VI MAGIS Gradisca Film Studies Spring School, Gradisca d’Isonzo, 03/2008

‚„Die Lie-be, die Lie-be...“- Dekonstruktionen der romantischen Zweierbeziehung in Monika Treuts DIE JUNGFRAUENMASCHINE und Bent Hamers KITCHEN STORIES.’ Interdisziplinäre Tagung Konstruierte Norm[alität][en] - normale Abweichung[en], Universität Konstanz, 02/2008

‚TransPerformances.’ Kulturwoche CSD am See, Konstanz, 07/2007

Introduction to the film TRANSAMERICA, Que(e)rgestreift-Filmfestival, Zebra-Kino, Konstanz, 02/2007

Of Showgirls and Cheerleaders’, Workshop Gender-in-Progress, Universität Konstanz, 01/2007

‘Queering Power, queering Film? Eine Foucaultsche Lesart von Bent Hamers KITCHEN STORIES.’ Foucault-Symposium, Ruhr-Universität Bochum, 06/2006

'Theatralität und Geschlecht in Lars von Triers DOGVILLE und Bent Hamers KITCHEN STORIES.’ Lecture Series Medienreflexion in den skandinavischen Literaturen, Universität Freiburg, 01/2006

‚„Hab’ ich gar keine Macht über dich?“- Die Szene als Schauplatz der Geschlechterdarstellung in Hedda Gabler.’ Symposium GeschlechterSzenen, Thalia Theater Hamburg, 04/2005

‘“More than authentic” – Gender and Performance in Monika Treut’s VIRGIN MACHINE and Pedro Almodóvar’s ALL ABOUT MY MOTHER.’ Seminar Queering the Gaze, Queen Mary University of London, 03/2005

Veröffentlichungen
Publications

'"Die Liebe..., die Liebe..." Dekonstruktionen der romantischen Zweierbeziehung in Monika Treuts DIE JUNGFRAUENMASCHINE und Bent Hamers KITCHEN STORIES' in Gesine Drews-Sylla et al (eds.), Konstruierte Norm[alität][en] - normale Abweichung[en]. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, forthcoming

'Film museums as cinematic spaces?' in Alice Autelitano (ed.), The Cinematic Experience. Film, Contemporary Art, Museum. Pasian di Prato (Udine): Campanotto Editore, forthcoming

'"1, 2, 3, 4, you're the one that I adore." Queer-feminine Handlungsmacht in Jamie Babbits BUT I'M A CHEERLEADER' in Sabine Fuchs (ed.), Femme! radikal - queer - feminin. Berlin: Querverlag, forthcoming

'Filmische Körper, mediales Geschlecht.' Book review of Annette Geiger/Stefanie Rinke/Stevie Schmiedel/Hedwig Wagner (eds.), Wie der Film den Körper schuf. Ein Reader zu Gender und Medien. Weimar: Verlag und Datenbank für Geisteswissenschaften 2006. In: KulturPoetik Vol. 8,2 (2008), pp. 288-291

'Auf kritische Weise „queer“.’ Book review of Elahe Haschemi Yekani/Beatrice Michaelis (eds.), Quer durch die Geisteswissenschaften. Perspektiven der Queer Theory. Berlin: Querverlag 2005. In: KulturPoetik Vol. 6,2 (2006), pp. 297-300

‚„Hab’ ich gar keine Macht über dich?“- Die Szene als Schauplatz der Geschlechterdarstellung in Hedda Gabler’ in Ortrud Gutjahr (ed.), Nora und Hedda Gabler von Henrik Ibsen.  GeschlechterSzenen in Stephan Kimmigs Inszenierung am Thalia Theater Hamburg, Series: Theater und Universität im Gespräch. Würzburg: Verlag Königshausen und Neumann 2005, pp. 97-113

Lehre
Teaching

Seminar: "Blow-Up", with Gudrun Rath, Universität Konstanz, Summer 2008

Seminar: "Film-Ort-Hollywood", with Alexander Böhnke, Universität Konstanz, Winter 2007/2008