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List of Publications by Dr. Georg Lind

 
Interviews
Contributions to books and journals
Research reports (selection)
Videos (selection)
 
Scholarly presentations (selection)
Voices and media about the KMDD
Organization and chairing of scholarly meetings
Book covers
 

Monographs

moral ist lehrbar

Lind, G. (2015). Moral ist lehrbar. Wie man moralisch-demokratische Fähigkeiten fördern und damit Gewalt, Betrug und Macht mindern kann. [Morality can be taught. Fostering moral-democratic competence, reducing violence, deceit, and power.]
3. erweiterte, überarbeitete Auflage. Berlin: Logos. Bestellung [ISBN 978-3-8325-4123-1]

lind2016

Lind, G. (2016). How to teach morality. Promoting deliberation and discussion, Reducing violence and deceit. Berlin: Logos. [This book uses "Moral ist lehrbar" but contains more findings, more graphs and discusses more international literature on the topic.]
Order
,
[ISBN 978-3-8325-4282-5]
Pre-publication of Introduction/pdf-vg

Pre-publication of Chapter 4 MCT/pdf-vg

Lind, G. (2009) Η ηθική διδάσκεται Εγχειρίδιο για τη θεωρία και την πράξη της ηθικής και της δημοκρατικής παιδείας. Μετάφραση-Επιμέλεια: ΚατερίναΜουρατίδου.
Greek edition of 'Morality Can Be Taught' (2nd editon.) Translation/Editor: Dr. Katerina Mouratidou, Serres, Hochschule für Sportwissenschaft. See new edition.
 

Lind, G. (2009). Moral ist lehrbar. Handbuch zur Theorie und Praxis moralischer und demokratischer Bildung. [Morality can be taught. Handbook of theory and practice of moral and democratic education]. München: Oldenbourg. Zweite erweiterte Auflage; ISBN: 978-3-637-00866-3, Rezensionen . See new edition.

Lind, G. (2007). La moral puede enseñarse. Manual teórico-práctico de la formación moral y democrática. México: trillas. Traducción Alfonso Mejía Casas, Liliana Cadena Restrepo, Adriana María Hernández Forero, María Claudia Vásquez Chaparro, y Alejandro Romero; Revisión Científica José Fernando Mejía Acosta; Revisión Téchnica María Cristina Moreno Gutiérrez). Spanish edition of G. Lind, 2003: Moral ist lehrbar... München: Oldenbourg. ... cover ... contents . See new edition.
Lind, G. (2002). Ist Moral lehrbar? Ergebnisse der modernen moralpsychologischen Forschung. [Can morality be taught? Research findings from modern Moral Psychology]. Second Edition. Berlin: Logos-Verlag. ISBN: 3-897-22255-8. Bestellung
Revised edition of Lind (1993). Moral und Bildung [Morality and Education]. Heidelberg: Asanger Rezensionen.
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Lind, G. (1985). Inhalt und Struktur des moralischen Urteils. Theoretische, methodologische und empirische Untersuchungen zur Urteils- und Demokratiekompetenz bei Studierenden. [Content and structure of moral judgment. Theoretical, methodological and empirical studies on judgment competence and democratic competence of university students.]. Doctoral thesis. Social Science Faculty, University of Konstanz. Published as Series 'Forschungsberichte des SFB 23' of the Sonderforschungsbereich Bildungsforschung/FORM-Project. (KOPS)

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Interviews & Media Reports

Hönig, M. (1992). Erziehung zum mündigen Bürger. Das Projekt "Demokratie und Erziehung in der Schule" gestaltet sich durchweg erfolgreich. Uni-info, Nr. 211, 1 - 4.  
Haste, H. (2002). An Interview with Georg Lind. International Journal of Group Tensions, 31(2), 187-215.
https://www.springerlink.com/content/tdpjt0kauc0jt71d/resource-secured/?target=fulltext.pdf
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Treichel, D. (2003). Moralische Entwicklung. Interview mit Prof. Dr. Georg Lind, Universität Konstanz. (DVD, ca. 2 Stdn). Bestellung: tomcom GmbH, Heuridweg 14, 88131 Lindau.  
El Espectador (2004). Pautas para una mejor educación. Georg Lind y Paulo Padilha conversaron sobre educación desde sus experiencias, europea y latinoamericana, respectivamente. El Espectador, 31.10.04 (Colombia)
Focus Magazin (2004). Moral vermitteln im Kindergarten. Training gegen Foltern. Interview mit Georg Lind, 8.12.2004
Bebber, F.v. (2004). "Eine Aufforderung zur Spekulation". Professor Lind entwickelt ein Alternativkonzept zur neuen Lehrbewertung an der Uni. Südkurier, 28.2.2004. (Bericht über das ITSE-Projekt)
Bebber, F.v. (2004). "Partner erhoffen sich Befriedung" Ein Konstanzer Professor impft Schülern im von Gewalt zerrissenen Kolumbien Moral ein. Interview mit Georg Lind, Südkurier, 23.11.2004.
Manz, R. (2006). Mensch Professor. Campus 5/2006.
Asmus, F. (2006). Zur Moral der 'Medea' in Euripides' gleichnamigem Schauspiel. Aufführung im Landestheater Bregenz, September - Oktober 2006. (18 Min. Video)  
Koschwitz, T. (2006). Zur Totenschädel-Affäre der Bundeswehr in Afganistan, in: "Koschwitz am Wochenende", 4.11.2006.  
Bebber, F.v. (2006). Medizinstudium. Verlust der Moral. Süddeutsche Zeitung, 30.10.2006. (online Version)
SWR-1 (2006). Zu einer Untersuchung, wonach in Deutschland die Alltagskriminalität steigt. Rundfunk-Sendung am 11.11.2006, Morgenprogramm.  
Gresner, C. (2006). Ethik kommt im Medizinstudium zu kurz. Mittelbayrische Zeitung, 10.11.2006.
Stöcker, C. (2006). Zu einer Untersuchung, wonach in Deutschland die Alltagskriminalität steigt. Spiegel online, ab 10.11.2006
http://www.spiegel.de/wissenschaft/mensch/0,1518,445981,00.html
Cepeielik, B.A. (2006). Nur der Staat gewinnt beim Lotto immer. Georg Lind, Professor für Moral- und Demokratiepsychologie (Uni Konstanz) zur moralischen Dimension des Jackpots. Kölner Stadt-Anzeiger, Nr. 233.  
Lind, G. (2006). Ein lebenslanges Dilemma. Moral muss man lernen - so früh wie möglich. Interview mit Lisa Zimmermann. Fluter, Magzin der Bundeszentrale für Politische Bildung,
http://www.fluter.de/look/article.tpl?IdLanguage=5&IdPublication=2&NrIssue=44&NrSection=11&NrArticle=4583 (9.1.2006)
uni'con (2007). Moral will trainiert sein. Marcia Schillinger stellt in ihrer Dissertation rückläufige Moralkompetenz bei Studierenden fest. April 2007
Bayrischer Rundfunk / Fernsehen (2007). Bayern Alpha: Future Kids.TV Feature on the Konstanz Method of Dilemma Discussion, April 17, 22.15 - 22.45,
Tagesspiegel (2008). Moralische Leeren. Wortbruch von Politikern, Steuerhinterziehung, Straßengewalt -- sind die Deutschen noch zu retten? Interview von Heike Diering am 2.4.2008
Deutschlandradio (2008). Interview mit Uschi Götz zum Thema Moralerziehung, 9.2.2008
WDR 3 Radio (2008). Interview mit Annette Hager zum Thema Moral in der Reihe "Resonanzen", 30.4.08, 19.05 bis 19.45. (Redaktion: Silvia Wiegand).


WDR 2 Radio (2008). Interview mit Gisela Steinhauer zum Thema "Moral". Sendereihe "Sonntagsfragen". 29 Juni 2008, 8.05 - 9.00 Uhr.
Deutschlandfunk (2008). Reportage & Interview von Solveig Grahl über "Moralisches Denken", Ausschnitte aus der Dilemmadiskussion mit Schülerinnen und Schülern der Klasse 4 d der Wallgutschule, Konstanz mit Georg Lind.


Lind, G. (2010). Ist Moralkompetenz lehrbar? Vortrag. In: nordwestradio (2010). Ethisches Entscheiden in der Wirtschaft.

Auszüge aus den Vorträgen zu den Bremer Universitätsgesprächen, mit Prof. Dr. Dagmar Borchers, Prof. Dr. Georg Müller-Christ, Senator a.D. Josef Hattig, Sabine Szabo, Annemieke Wijn, Prof. Dieter Birnbacher , Prof. Dr. Andreas Remer, Dr. Heiko Staroßom, Prof. Dr. Georg Lind). Sendung: 12.12.2010, Präsentation: Gaby Schuylenburg, 46:29 Minuten: [http://www.radiobremen.de/nordwestradio/sendungen/studio_nordwest/audio47710-popup.html]

radio nordwest
Lind, G. (2012). On Moral Competence Research and Global Democracy. Invited lecture, St. Feancis College, "Toward a Global Psychology" Conference, April 13, 2012 (Video YouTube). radio nordwest
Lind, G. (2012). Moral können wir lernen. Interview von Kirstin Schlüter, Südkurier, 16.3.2012 ... more radio nordwest
Feedback by participants of the KMDD workshop-seminar "Fostering moral-democratic competence with the Konstanz Methode der Dilemma-Diskussion (KMDD)" July 2012 (Video YouTube). radio nordwest
Lind, G. (2013). KMDD - Eine Zauberformel aus Konstanz. Interview mit SeeMoZ, 17.1.2013 ... more | SeeMoZ radio nordwest
Lind, G. (2014). Moral erfordert hartes Training. Interview. Cicero Magazin für politische Kultur, 2.7.2013 radio nordwest
Lind, G. (2014). Moral ist lehr- und lernbar. Die Konstanzer Methode der Dilemma-Diskussion. Öffentliches Fernseh-Interview des Politik-Journalisten und Moderators Uwe Eckart Böttger mit Prof. Dr. Georg Lind am 5.6.2014 im Rahmen der "Donnerstagsgespräche" in der Sächsischen Landeszentrale für politische Bildung, Dresden.  

Editorships

Lind, G., Hartmann, H.A. & Wakenhut, R., eds. (1983). Moralisches Urteilen und soziale Umwelt. Theoretische, methodologische und empirische Untersuchungen. [Moral development and the social environment. Studies in the Philosophy and Psychology of Moral Judgment and Education].1985. Chicago: Precedent Publishing. Weinheim: Beltz. (Origininal contributions by H. Bertram, G. Nunner-Winkler, R. Döbert, R. Wakenhut, Th. Krämer-Badoni, H.A. Hartmann, G. Lind u.a.); (pdf files contain only reprints of the articles by G. Lind). Order | Paperback pdf-vg

Dippelhofer-Stiem, B. & Lind, G., Hg. (1987). Studentisches Lernen im Kulturvergleich. Ergebnisse einer international vergleichenden Längsschnittstudie zur Hochschulsozialisation. Weinheim Deutscher Studienverlag.

 
Lind, G., Hartmann, H.A. & Wakenhut, R., eds. (2005). Moral Development and the Social Environment. Studies in the Psychology and Philosophy of Moral Judgment and Education. Chicago: Precedent Publishing. ISBN: 978-0-913750-27-8 (Preface by L. Kohlberg; original contributions by T. Bargel, H. Bertram, R. Döbert, G. Lind, G. Nunner-Winkler, H.A. Hartmann, Th. Krämer-Badoni, R. Wakenhut and others, and a contribution by J. Habermas). ISBN 0913750271. (pdf-files contain only reprints of the articles by G. Lind and H. Heidbrink). Content | 2nd edition pdf-vg
Lind, G. & Raschert, J., eds. (1987). Moralische Urteilsfähigkeit - Eine Auseinandersetzung mit Lawrence Kohlberg über Moral, Erziehung und Demokratie. [Moral judgment competence - An exchange with Lawrence Kohlberg on morality, education and democracy]. Weinheim: Beltz (lieferbar über den Buchhandel; Book on Demand). ISBN: 3-407-34007-9.
(With original contributions by L. Kohlberg, A. Higgins, G. Lind, G. Nunner-Winkler, F. Oser). Zusammenfassung
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Lind, G. & Pollitt-Gerlach, G., eds. (1989). Moral in 'unmoralischer' Zeit. Zu einer partnerschaftlichen Ethik in Erziehung und Gesellschaft. [Morality in 'amoral' times. On a cooperative ethics in education and society]. Heidelberg: Asanger. (Original contributions by H. Bertram, G. Pollitt-Gerlach, A. Higgins, W. Lempert, G. Nunner-Winkler, G. Schreiner, I. Steinert, R. Wakenhut). Inhalt pdf-vg
Lind, G., ed. (1997). Special Interest Group 'Moral Development and Education' (MDE-SIG). Web-Site: http://www.uni-konstanz.de/SIG-MDE/
Lind, G., Hartmann, H.A. & Wakenhut, R., eds. (2010). Moral judgment and social education. Studies in the psychology and philosophy of moral judgment and education. Edison, NJ: Transaction Publisher. (Preface by L. Kohlberg; original contributions by T. Bargel, H. Bertram, R. Döbert, G. Lind, G. Nunner-Winkler, H.A. Hartmann, Th. Krämer-Badoni, R. Wakenhut and others, and a contribution by J. Habermas). [Re-publication of Lind et al., 1985] Order | Read online  

Contributions to books and journals (peer-reviewed and others)

Sandberger, J.-U. & Lind, G. (1975). The outcomes of university education: Some empirical findings on aims and expectations in the Federal Republic of Germany. Higher Education 8, pp. 179-203.
Lind, G. (1978). Wie misst man moralisches Urteil? Probleme und alternative Möglichkeiten der Messung eines komplexen Konstrukts. [How does one measure moral judgment? Problems and alternative possibilities of measuring a complex construct]. In G. Portele, ed., Sozialisation und Moral. [Socialization and Morality]. Weinheim: Beltz, pp. 171 - 201. pdf-vg
Lind, G. (1978). Der 'Moralisches-Urteil-Test' (m-u-t). Anleitung zur Anwendung und Weiterentwicklung des Tests. [The Moral Judgment Test. Manual for the test's application and revision]. In L.H. Eckensberger, ed., Entwicklung des moralischen Urteils - Theorie, Methoden, Praxis. [The development of moral judgment - Theory, Methods, Practice]. Saarbrücken. University print, pp. 337 - 358.
Lind, G. (1979). Persönlichkeit, moralisches Urteil und Ideologie — Ein Versuch der Kreuzvalidierung der Alker-Poppen-Studie bei Abiturienten. [Personality, moral judgment and ideology — An attempt to cross-validate the Alker-Poppen-Study of high school graduates]. In L.H. Eckensberger, ed., Bericht über den 31. Kongress der Dt. Gesellschaft für Psychologie. [Report on the 31st Congress of the German Association of Psychology]. Göttingen: Hogrefe, pp. 309 - 312.
Lind, G. (1980). Zum Stand der Moral Judgment-Forschung. Überlegungen zum Gehalt und zur Bewährung von Kohlbergs Theorie. [On the state of art in moral judgment research. Thoughts on the empirical content and corroboration of Kohlberg's theory]. In R.K. Silbereisen, ed., Newsletter Soziale Kognition 3, 1979/80 . Berlin: Technische Universität, pp. 75 - 85.
Lind, G. & Wakenhut, R. (1980b). Erfassung von moralischem Urteil mit standardisierten Fragebogen. [The assessment of moral judgment with a standardized questionnaire]. Diagnostica, 26, pp. 312 - 334. pdf-vg
Lind, G. & Wakenhut, R. (1980c). Erfassung von moralischem Urteil mit standardisierten Fragebogen. [The assessment of moral judgment with a standardized questionnaire]. In G. Schmitt, ed., Individuum und Gesellschaft in der politischen Sozialisation. [Individual and Society in political socialization]. Tutzing: Akademie für Politische Bildung, pp. 191 - 220.
Lind, G. (1980). Kohlbergs Theorie der Moralentwicklung: Einige Ergänzungen zu dem Beitrag von Hans Bertram. Psychologie heute, 1980.
Lind, G. (1981). Die Rolle von Fachinteressen von Abiturienten bei der Entscheidung für Ausbildung und Beruf. [The role of subject interest in the process of choosing education and the field of occupation]. In H. Peisert, ed., Abiturienten und Ausbildungswahl. [High school graduates and educational choice]. Weinheim: Beltz, pp. 155 - 178.
Lind, G. (1981). Objektiv sachgerecht und individuell zumutbar? Die Folgen des Numerus clausus. [Objectively reasonable and individually acceptable? The consequences of Numerus clausus]. In H. Peisert, ed., Abiturienten und Ausbildungswahl. [High school graduates and educational choice]. Weinheim: Beltz, pp. 199 - 217.
Lind, G. (1981). Kognitiv-strukturelle Analysen von politischen Einstellungsstrukturen. Überlegungen und Befunde aus dem Forschungsprojekt Hochschulsozialisation. [Cognitive-structural analyses of political attitudes. Thoughts and findings from the research project 'Socialization in Higher Education']. In H.-D. Klingemann & M. Kaase, eds., Sonderheft 12 der Politischen Vierteljahresschrift 22, pp. 74 - 86.
Lind, G. (1981). Die zwei Ansätze der Erfassung der Identität und ihre Integration. Zum Dilemma der Hochschulsozialisationsforschung. [Two approaches to the assessment of identity and integration. On the dilemma of research into higher education]. In I. Sommerkorn, ed., Identität und Hochschule. [Identity and university]. Hamburg: Arbeitsgemeinschaft für Hochschuldidaktik, pp. 134 - 152.
Lind, G. (1981). Zur Relevanz der Erforschung des Moralischen Urteils. [On the importance of research into moral judgment]. HASMU-Bulletin 1/81, pp. 15 - 17.
Lind, G. (1982). Experimental Questionnaires: A New Approach to Personality Research. In A. Kossakowski & K. Obuchowski, eds., Progress in Psychology of Personality. Amsterdam: North-Holland, pp. 132 - 144.
Lind, G. (1982). Der 'Moralisches-Urteil-Test' (m-u-t) in der Kritik - Eine Replik auf Schmieds Analyse. [Criticism of the Moral Judgment Test- A rejoinder to Schmied's analysis]. Test Diagnostica 28, pp. 80 - 89.
Lind, G. (1983). Moralisches-Urteil-Test, MUT. [The Moral Judgment Test, MUT]. In J. Allmendinger, P. Schmidt & B. Wegener, eds., ZUMA-Handbuch sozialwissenschaftlicher Skalen. [ZUMA-Handbook of social scientific scales]. Section D-07, pp. 1 - 12. Mannheim: Zentrum für Umfragen, Methoden und Analysen.(note that this is an out-dated reference, see Lind, 2002).
Lind, G. (1983). Moral. [Morality]. In E. Lippert & R. Wakenhut, eds., Handwörterbuch Politische Psychologie. [Dictionary of Political Psychology]. Opladen: Westdeutscher Verlag, pp. 196 - 204.
Lind, G. (1984). Theorie und Validität des ´Moralisches Urteil-Tests´ - Zur Erfassung kognitiv-struktureller Effekte der Sozialisation. [Theory and validity of the Moral Judgment Test]. In G. Framhein & J. Langer, eds., Student und Studium im interkulturellen Vergleich. [Student and Study in international comparison]. Klagenfurt: Kärntner Druck- und Verlagsgesellschaft, pp. 166 - 187.
Lind, G. & Lind, O. (1984). Demokratie und moralische Urteilskompetenz. [Democracy and moral judgment competence]. Vierteljahresschrift für Sicherheit und Frieden 2, pp. 2 - 7.
Lind, G. (1986). Cultural differences in moral judgment competence? A study of West and East European university students. Behavior Science Research 20, pp. 208-225.
Lind, G. (1986). Parallelität von Affekt und Kognition in der moralischen Entwicklung. [Parallelism of affect and cognition in moral development]. In F. Oser, W. Althof & D. Garz, eds., Moralische Zugänge zum Menschen - Zugänge zum moralischen Menschen. [Moral access to man - Access to moral man]. München: Peter Kindt, pp. 158 - 179.

Lind, G. (1987). Soziale Aspekte des Lernens: Ambiguitäts-Toleranz. In: B. Dippelhofer-Stiem & G. Lind, Hg., Studentisches Lernen im Kulturvergleich, pp. 71-87. Weinheim: Deutscher Studienverlag.

Lind, G. (1987). Moral competence and education in democratic society. In G. Zecha & P. Weingartner, eds., Conscience: An Interdisciplinary Approach. Dordrecht: Reidel, pp. 91-122.
Lind, G. (1987). Kohlberg auf dem Prüfstand — Ein fiktives Gespräch über Schule, Demokratie und kognitiv-moralische Entwicklung. [Benchmarking Kohlberg — A fictitious conversation on schools, democracy and cognitive-moral development]. In G. Lind & J. Raschert, eds., Moralische Urteilsfähigkeit. [Moral Judgment Competence]. Weinheim: Beltz, pp. 93 - 111.
Lind, G., Grocholewska, K. & Langer, J. (1987). Haben Frauen eine andere Moral? Eine empirische Untersuchung von Studentinnen und Studenten in Österreich, Deutschland und Polen. [Do women have a different morality? An empirical study of male and female university students in Austria, Germany and Poland]. In L. Unterkirchner & I. Wagner, eds., Die andere Hälfte der Gesellschaft. Soziologische Befunde zu geschlechtsspezifischen Formen der Lebensbewältigung. [The other half of society. Sociological findings on gender-specific forms of life].Wien: Verlag des Österr. Gewerkschaftsbundes, pp. 394-406.
Lind, G. (1989). Moralische Entwicklung in betrieblichen Organisationen. [Moral development in corporate organizations]. In H. Steinmann & A. Löhr, eds., Unternehmensethik. [Corporate ethics]. Stuttgart: C.E. Poeschel, pp. 299 - 314. (Second edition: 1991).
Lind, G. (1989). Die Entwicklung moralischer Gefühle durch Vernunft und Dialog. [The development of moral emotions through reasoning and dialogue]. In G. Lind & G. Pollitt-Gerlach, eds., Moral in 'unmoralischer' Zeit. Zu einer partnerschaftlichen Ethik in Erziehung und Gesellschaft. [Morality in 'amoral' times. On a cooperative ethics in education and society]. Heidelberg: Asanger, pp. 7 - 32.
Lind, G. (1989). Systemanforderungen in den Geistes- und Sozialwissenschaften. [System requirements in the humanities and social sciences]. In K. Dette, ed., Microcomputer-Pools in der Lehre. [Microcomputer-Pools in higher education]. Berlin: Springer, pp. 95 - 102.
Lind, G. (1989). Essay Review: 'The measurement of moral judgment' by Anne Colby, Lawrence Kohlberg. Human Development 32, pp. 388 - 397.
Lind, G. (1990). Ausgangslage, Ziele und Ansatzpunkte des DES-Projektes in Nordrhein-Westfalen. [Starting point, aims and approaches of the DES-project in Northrhine-Westfalia]. Qualität von Schule, Heft 4, Wiesbaden: Hessisches Institut für Bildungsplanung und Schulentwicklung, pp. 45 - 45.
Lind, G. (1990). Download - und was dann? Zur Weiterverarbeitung von Literaturrecherchen von CD-ROM. [Download - and then? On processing literary research from CD-ROM]. In W. Lehmler, ed., CD-ROM: Endnutzerrecherchen in Literaturdatenbanken. [CD-Rom: Final user search in literary data bases]. Berlin: Deutsches Bibliotheksinstitut, pp. 173 - 186.
Lind, G. (1992). Rekonstruktion des Kohlberg-Ansatzes: Das Zwei-Aspekte-Modell der Moralentwicklung. [Reconstruction of the Kohlberg approach: The Dual-Aspect Model of moral development]. In F. Oser & W. Althof, Ed(s)., Moralische Selbstbestimmung. [Moral Self-determination]. Stuttgart: Klett-Cotta, pp. 204 - 208.
Lind, G. & Althof, W. (1992). Does the Just Community experience make a difference? Evaluation and evidence of the effect size of the German program. Moral Education Forum, pp. 19-28.
Lind, G. (1993). Moralerziehung als demokratische Bildung. [Moral education as democratic formation]. Politisches Lernen 2/1993, pp. 20 - 26.
Lind, G. (1994). Demokratie und Erziehung in der Schule: Ausgangslage und Ziele des DES-Projekts in Nordrhein-Westfalen. [Democracy and Education in Schools: Starting point and aims of the DES project in Northrhine-Westfalia]. Qualität von Schule, Heft 7. Wiesbaden: Hessisches Institut für Bildungsplanung und Schulentwicklung, pp. 19-25.
Lind, G. (1994). Wirksamkeit von Ansätzen zur Förderung der moralisch-demokratischen Urteilskompetenz nach Lawrence Kohlberg. [Efficiency of Kohlbergian approaches to the fostering of moral-democratic judgment competence]. Qualität von Schule, Heft 7. Wiesbaden: Hessisches Institut für Bildungsplanung und Schulentwicklung, pp. 73 - 84.
Lind, G. (1994). Moralische Bildung im beruflichen Bereich. [Moral education in the vocational domain]. Gewerkschaftliche Bildungspolitik 1/94, 18-21. moral und beruf
Lind, G. (1994). Jugendliche Gewalt - Fakten und Fiktionen. [Juvenile violence - Facts and fictions]. Politisches Lernen 1.2/1994, pp. 25 - 37.
Lind, G. (1994). Az erkölcsi érzelmek értelemmel é dialógussal történó fejlesztése. [The development of moral emotions through reasoning and dialogue]. In I. Vári-Szilágyi, ed., Az erkölcs a mindennapokban a nézó és a résztvevó, az egyén és a közösség perspektivájából. Budapest: Scientia Humana Foundation, pp. 43-59.
Steffen, U., Bargel, T. & Lind, G. (1994). Demokratische Erziehung und Gemeinschaft in der Schule - Einleitung in das Themenheft. [Democratic education and community in schools - Introduction to the Special Issue]. Qualität von Schule, Heft 7. Wiesbaden: Hessisches Institut für Bildungsplanung und Schulentwicklung, pp. 3 - 17.
Lind, G. (1995). What do educators know about their students? A study of pluralistic ignorance. In R. Olechowski & G. Svik, eds., Experimental Research on Teaching and Learning. Frankfurt, Bern: Peter Lang, pp. 221 - 243.
Lind, G. (1995). Förderung demokratischer Kompetenzen in der beruflichen Ausbildung. [Fostering of democratic competencies in occupational education]. Special Series: Schulstruktur und Schulentwicklung, Heft 6, Pädagogisches Landesinstitut Brandenburg, pp. 50-56.
Lind, G. (1995). Der Kohlberg-Ansatz - Einführung. [The Kohlbergian approach - An introduction]. PZ-Information 18/95, Pädagogisches Zentrum Rheinland-Pfalz, volume 1, 128 - 146. (Reprint from Lind & Raschert, 1987).
Lind, G. (1996). Leading a moral dilemma discussion. In L. Nucci, ed., Web-Site of the Institute for Moral and Character Education, University of Illinois. Chicago. (http://www.uic.edu:80/~lnucci/MoralEd/practices.html ). New, revised edition: http://www.uni-konstanz.de/ag-moral/moral/dildisk.htm
Lind, G. (1998). Gewalt und Krieg als niedrigste Stufe der Konfliktbewältigung. [Violence and war as the lowest stage of conflict resolution]. In W. Kempf & I. Schmidt-Regener, eds., Krieg. Nationalismus, Rassismus und die Medien. [War. Nationalism, Racism and the media]. Münster: LIT-Verlag, pp. 273 - 282.
Lind, G. (1999). Zur Messung sozialer Motivation in der BIJU-Studie. [On the measurement of social motivation]. In GGG-Gemeinnützige Gesellschaft Gesamtschule-NW. http://www.GGG-NRW.de/Lager/Lind9909.html
Lind, G. (2000). Are helpers always moral? Empirical findings from a longitudinal study of medical students in Germany. In A.L. Comunian & U. Gielen, eds., International perspectives on human development. Lengerich: Papst Science Publishers, pp. 463 - 477.
Lind, G. (2000). O significado e medida da competência moral revisitada: Um modelo do duplo aspecto da competência moral . [The meaning and measurement of moral judgment competence revisited — A dual-aspect model]. Psicologia: Reflexão e Critica, 13(3), 399 - 416. (ISSN 0102-7972). Portoguese
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722000000300009
Lind, G. (2000). Moral regression in medical students and their learning environment. Revista Brasileira de Educacao Médica, 24(3), 24 - 33.
Lind, G. (2000). The importance of role-taking opportunities for self-sustaining moral development. Journal of Research in Education 10(1), 9 - 15. (Extended draft in pdf format).
Lind, G. (2000e, in press). From Practice to Theory - Turning Teacher Education on its Feet. Lyon: Fondation des Régions Européennes pour la recherche en Education et Formation (FREREF)..
Lind, G. (2000). Moral unterrichten wie Mathe. Professor Georg Lind hält Moral für lehrbar - Pädagogen sollten sie mit Schülern üben. [Teaching morality like mathematics. Prof. Georg Lind believes that morality is teachable]. Südkurier, 18.10.2000.
Lind, G. (2001). Bio-Ethik. Förderung der moralischen Urteils- und Diskursfähigkeit. Studienbrief. Fernstudienzentrum, Universität Karlsruhe.
Lind, G. (2003). Aprender para convivir. Altablero No. 19, Abril, 2003.
http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87466.html
Lind, G. (in prep). Political ideology and moral cognition: A purely affective liaison? Political Psychology.
Lind, G. (in prep). The optimal age for moral education. Conclusions from meta-analyses. Journal of Moral Education.
Lind, G. (2004). Jenseits von PISA — Für eine neue Evaluationskultur. In: Institut für Schulentwicklung PH Schwäbisch Gmünd, ed., Standards, Evaluation und neue Methoden. Reaktionen auf die PISA-Studie, pp. 1 - 7. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.
Lind, G. (2004). Evaluating civic competencies: Toward good assessment practice. Paper prepared for the IBE/GTZ seminar "Determining Good Practice in Learning to Live Together", held from 9 to 11 December 2003, in Geneva, Switzerland.
Lind, G. (2004). Erfahrungen mit Standards in den USA – eine Übersicht. In: U. Hameyer & H.-G. Rolff, eds., Standards. Journal für Schulentwicklung, Heft 4/2004, pp. 55-60. (Literaturnachweise)
Lind, G. (2004). Unterstützung und Herausforderung: die Konstanzer Methode der Dilemmasdiskussion. In: Landesinstitut für Schule, ed., Erziehungskultur und soziales Lernen. Soest: LSW, pp. 82-108.

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Die vollständige Fassung dieses Artikels inklusiv des nicht publizierten Teils über "Programmevaluation" und neueren Ergänzungen [1.9.2009] ist hier als Download erhältlich (Passwort: 'kohlberg')
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Videos

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Bestellung: tomcom GmbH, Heuridweg 14, 88131 Lindau.
Ausleihe: Uni-Bibliothek Konstanz: 6/ psy247/l46b.

 
Lind, G. (2004). Die Konstanzer Methode der Dilemma-Diskussion (KMDD). Diskussion "Jürgens Problem", Hauptschule, 6. Klasse (DVD, ca. 90 Min.). Bestellung: tomcom GmbH, Heuridweg 14, 88131 Lindau.  
Lind (1999). Dilemmadiskussion "Jürgens Problem" in einer 9. Klasse, Realschule.
Ausleihe: Uni-Bibliothek Konstanz (VHS-Band, ca. 90 Min.) Signaturen:
6 psy 247/t99:a
6 psy 247/t99:b
6 psy 247/t99:c
6 psy 247/t99:d
 
Lind, G. (2007). "Jan ist verliebt!" Aufzeichnung einer Dilemmadiskussion in einer vierten Grundschulklasse (ISEP) in Konstanz. Bayrischer Rundfunk. Nicht zur Verbreitung freigegeben. Windows Media Video Format, ca. 80 Minuten (Geschützter Zugang: user = lind-kurs, passwort = kohlberg)
Lind, G., ed. (2009). Video-tapes of the contributions to the International Conference "Can Morality be Taught? Is it a Competence?", July 27 - 31, 2009, at the University of Konstanz. Program
Lind, G. (2011). On moral competence research and global democracy. Invited lecture at St. Francis College, Brooklyn (NY), conference "Toward a Global Psychology", April 13, 2011. Video
moral & globale democracy
Lind, G. (2014). "Reden und Zuhören". KMDD als öffentliche Veranstaltung [KMDD as public event] in der Sächsischen Landeszentrale für politische Bildung (Direktor: Frank Richter) ... Bild, Video (in Vorbereitung)  

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Scholarly Presentations

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December 1 - 2, 1999. Kommunikationsformen zur Förderung moralischer und demokratischer Grundfähigkeiten. [Forms of communisation to foster moral and democratic fundamental competencies]. Lecture at the school director course "Demokratische Erziehung in Unterricht und Schule" [Democratic education in the class-room and at school]. Konstanz. Friedrich-Naumann-Stiftung in cooperation with the Staatlichen Schulamt Reutlingen.
February 25, 2000. Erfahrungen des Mentorik-Seminars im Wintersemester 1999/00 in Konstanz. [Experiences with the Mentorik course in the winter term 1999/2000]. Invited lecture at the second meeting to qualify teacher instructor at the Staatlichen Seminar für Schulpädagogik Rottweil.
March 21, 2000. Von der Praxis zur Theorie — Erprobung einer neuen Konzeption der Lehrerfortbildung. [From Practice into Theory - Testing a new concept in teacher education]. Invited lecture at the meeting of the section Schulpädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft. Heidelberg.
April 6 - 7, 2000. From Practice into Theory — Turning Teacher Education on its Feet. Presentation at the meeting of the Fondation des Régions Eurepéennes pour la Recherche en Education et Formation (FREREF).
April 24 - 28, 2000d. Off limits. A cross-cultural study on possible causes of segmentation of moral judgment competence. Presentations at the AERA Conference. New Orleans.
July 6 - 11, 2000. From Practice into Theory - Turning Teacher Education on its Feet. Presentation at the symposion "Fostering Intellectual, Interpersonal, and Moral Integrity in Teacher Education." Meeting of the Association for Moral Education (AME). Glasgow.
July 6 - 11, 2000. Appraisal and review of the Moral Judgment Test (MJT). Presentation at the Meeting of the Association for Moral Education (AME) Glasgow..
June 15, 2001. Verbesserung der Hochschullehre auf der Grundlage der modernen Lehr-Lernforschung. [Improving university teaching on the basis of modern research on teaching and learning]. Lecture at the meetinig of the Vertrauensdozenten der Hans-Böckler-Stiftung. Tübingen.
Lind, G. (2001). Die moralische Dimension des Lernens. Beitrag zur Tagung der Moralforscher/innen, Max-Planck-Institut für Bildungsforschung, Berlin, 12.-13.1.2001
Lind, G. (2002). Moral Jugment Competence in Colombian Youth. The Validity of the Colombian Version of the Moral Judgment Test. Invited lecture. Secretary of Education of Bogotá, Bogotá, Colombia, March 12 - 13, 2002.
Lind, G. (2002). Methods of Teaching and Assessing Democratic Competencies. Conference of the International Society of Political Psychology, Berlin, Germany, June 16-19, 2002.  
Lind, G. (2002). Moral Dilemma Discussion - The Konstanz Method. Paper presented at the meeting of the Association for Moral Education (AME). Chicago, November 7 - 10, 2002.  
Lind, G. (2002). Social Conflict and Moral Competence - Educational Support for the Initiation of a Peace Process with the Armed Insurgency and Faltering Regimes in Colombia. Paper presented at the meeting of the Association for Moral Education (AME). Chicago, November 7 - 10, 2002.  
Lind, G. (2002). Leading moral dilemma discussions. Workshop at the meeting of the Association for Moral Education (AME). Chicago, November 7 - 10, 2002.  
Lind, G. (2002). Moralische Dilemmas für den Unterricht — Die Methode der Dilemma-Diskussion im Biologie-, Ethik-, Religions- und Gemeinschaftskundeunterricht. Konrad Adenauer-Stiftung, Bildungszentrum Eichholz, Wesseling, 9.-10.10.2003.  
Schillinger-Agati, M. & Lind, G. (2002). Learning Environment at the University Level: ORIGIN/u . Paper presented at the annual meeting of the Association for Moral Education in Chicago, Nov. 2002.
Schillinger-Agati, M. & Lind, G. (2003). Moral Judgement Competence in Brazilian and German University Students. Paper presented at the Annual Meeting of the American Education Research Association, Chicago, April 2003.
Bataglia, P., Schillinger-Agati, M., Lind, G. & , Quevedo, T.L. (2003). Testing the segmentation hypothesis with an Extended Version of the MJT. Poster presented at the meeting of the Association for Moral Education, Krakow, July 19, 2003.  
Lind, G. (2003). Does Religion Foster or Hamper Morality and Democracy? Invited plenary lecture at the meeting of the Association for Moral Education, Krakow, July 20, 2003.
Lind, G. (2003). Empirical Findings on the Cross-Cultural Validity of the Moral Judgment Test (MJT). Paper presented at the 2003 Annual Meeting of the American Educational Research Association, April 2003. [Revised and supplemented paper, 2005]
Lind, G. (2003). Education for Moral-democratic Learning: The Assessment of Competencies. Invited lecture at the UNESCO-IBE/GTZ seminar “Determining Good Practice in Learning to Live Together” held in Geneva, Switzerland, December 9 - 11, 2003.
Lind, G. (2004). Teaching moral and democratic learning on university level. Tec de Monterrey, Guadalajara Campus, Mexico, April 15 - 18, 2004.  
Lind, G. (2004). Lehrerbildung in Baden-Württemberg. Vortrag vor dem Landtagsausschuss für Schule, Jugend und Sport, in Stuttgart, Plenarsaal des Landtags, June 16, 2004.  
Lind, G. (2004). Was ist gute Evaluation von Bildungsmaßnahmen? Vortrag im Rahmen der Einführung Pädagogische Psychologie von Prof. Walter, Unviersität Konstanz, June 30, 2004.  
Lind, G. (2004). Perspektiven der Lehrerbildung. Öffentliche Anhörung des Auschusses für Schule, Jugend und Sport (Baden-Württemberg) zum Thema 'Lehrerbildung', 16.6.2004, Stuttgart.  
Lind, G. (2004). Modelo de aprendizaje moral y democrático: El Método Konstanz de Dilemas Morales. Talleres Post-Foro Educativo Nacional "Competencias Ciudadanas". Universidad San Buenaventura, Cali, Kolumbien, Oct. 27-29, 2004.  
Lnd, G. (2004). Workshop "Moral and Democratic Learning". Organizer: Minister of Education of Colombia, Universidad San Buenaventura, Cali, Kolumbien, Oct. 27-29, 2004. |
Lind, G. (2005). Effektivität der Konstanzer Methode der Dilemma-Diskussion: Eine erste Evaluation. Jahreskolloquium der Moralforscher/innen, 15.1.2005, in Münster.
Lind, G. (2005). Kolumbien -- Orchidee mit Stacheln. Vortrag über Kolumbien in der Volkshochschule Konstanz-Singen, 13.4.2005.  
Lind, G. (2005). Individualität als Unterrichtsprinzip. Wo Lernpsychologie und bewährte Prxis sich treffen. Eingeladener Vortrag zur Jahrestagung der Fortbildnerinnen und Fortbildner im Fach Mathematik. Akademie für Lehrerfortbildung, Esslingen, 2.4.2005. Slides
Lind, G. (2005). The Cross-Cultural Validity of the Moral Judgment Test: Findings from 29 Cross-Cultural Studies. Presentation at the Conference of the American Psychological Association, 18-21, 8. 2005, Washington, D.C.
Linsd, G. (2005). Demokratische Kompetenzen durch Dilemmadiskussionen lernen. Die didaktischen Grundprinzipien und ihre Umsetzung. Workshop-Seminar im Rahmen der Multiplikatoren-Fortbildung "Demokratie lernen und leben." Landesakademie Donaueschingen, 29.9.2005.  
Lind, G. (2005). The Konstanz Method of Dilemma Discussion (KMDD). Workshop held at the Conference of the Association for Moral Education (AME), 3.-5. 11. 2005, Cambridge, MA.  
Lind, G. (2005). 30 Years of MJT-Research: Strong Support for the Cognitive-Developmental Theory of Moral Development and Education. Presentation at the Conference of the Association for Moral Education (AME), Nov. 3.-5. 11. 2005, Cambridge, MA.
Lind, G. (2005). Evaluation -- Was ist das? Vortrag, Volkshochschule Konstanz, 5. 10. 2005.  
Lind, G. (2005). Bildungsstandards -- ein Beitrag zur Qualitätssicherung der Schule. Bundesseminar, Bildungsstandards 8. Schulstufe, Linz, Österreich, 10.10.2005.  
Lind, G. (2005). Teilhabe an der ‘Argumentationsgemeinschaft’ als Ziel der Bildung: Die Konstanzer Methode der Dilemmadiskussion. Vortrag, Pädagogische Hochschule Ludwigsburg, 13.-14.10.2005.
Lind, G. (2005). Selbst-Evaluation von Schulentwicklung am Beispiel des moralisch-demokratischen Lernens. Vortrag am Geschwister-Scholl-Gymnasium in Waldkirch, 11.7.2005  
Lind, G. (2005). Does Online-Teaching have an Effect on the Outcomes of Ethics Courses? Evaluation study for the Instituto Tecnologico de Monterey (ITESM), Mexico. itesm
Lind, G. (2006). Moralische Urteilsfähigkeit und fachliches Lernen. Theoretische Überlegungen und empirisch- experimentelle Studien. Tagung der deutschsprachigen Moralforscher in Konstanz, 12.-14.1.2006
Lind, G. (2006). Moral cognition or affect or both? Test and educational implications of Piaget’s parallelism theory. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association in San Francisco, 7. - 11. 4. 2006. Draft version; the final version of this paper will be supplemented by additional figures.
Lind, G. (2006). Das Recht des Kindes auf eigene Standards -- Verteidigung der demokratischen Schule gegen den Übergriff gleichmacherischer Interessen. Eingeladener Vortrag in Cuxhafen, 62. Pädagogische Woche des Bezirksverbands Lüneburg der GEW in Cuxhafen vom 6. bis 10. 11., 2006.  

Avetisyan M.G. & Lind, G. (2006). Moral competence as the psychological base of the moral education. Presentation at the ASPU-conference "Pedagogical education -- The view to the future", 24. - 28. 10. 2006, in Eriwan, Armenia.

Lind, G. (2006). The meaning and measurement of moral judgment competence in psychology, And a neurological hypothesis. Invited presentation to the workshop “Affective Intentionality”, Bonn, Dec. 15 - 17th, 2006.(slides presentation, 2 MB)
Scharlipp, M., Naylor, G., & Lind, G. (2007). The dawn of education: Basic principles and objectives of the KMDD in the light of Buddhist, Bahá’í and democratic life standards toward full human development. Presented in the Symposium “The quality of the Konstanz Method of Dilemma Discussions (KMDD) for teaching moral and democratic competence,” of the American Educational Research Association (AERA) conference at Chicago, April 9 - 13, 2007. scharlipp_2007
Lind, G. (2007). Innere Führung und die Konstanzer Methode der Dilemma-Diskussion. Eingeladener Vortrag im Beirat Innere Führung, am 18.1.2007, Bonn-Hardhöhe.  

Glanzer, D., Nipe, G., & Lind, G. (2007). Does cross-cultural experience foster moral judgment competence in college students? Poster presented at the meeting of the Association for Moral Education, New York, Nov. 15-17, 2007.

glanzer_2007
Lind, G. (2007). Überlegungen zur Implementierung der Konstanzer Methode der Dilemma-Diskussion in der Bundeswehr. Eingeladener halbtätiger Vortrag mit Diskussion, 19.1.2007, im Bundesministerium der Verteidigung, Bonn-Hardhöhe.  
Lind, G. (2007). Ethische Dimension von Erziehung. Eingeladene ganztägige Veranstaltung der Seminarleiter für Pädagogik und Pädagogische Psychologie in Baden-Württemberg, Donaueschingen, 29.1.2007  
Lind, G. (2007). Welche Werte brauchen wir? Und wie können wir sie vermitteln? Eingeladener Vortrag zum 9. Regionalen Bildungsforum: Werteerziehung in der Schule, Stadt Dortmund, 6. März 2007.  
Lind, G. (2007). Ayudando a los ciudadanos a expresar sus puntos des vista y escuchar a otros mediante e uso del Método de Constanza de discusión de dilemas. (Helping Citizens to Express their Views and to Listen to Others By Using the Konstanz Method of Dilemma Discussion). Invited 2-day workshop, series " Educación para la Ciudadanía Global: Democracia, derechos humanos y sustentabilidad" of the Comité Regional Norte in cooperation with UNESCO-Mexico, Moneterrey, México, 8.-9. March 2007. http://www.comitenorte.org.mx/ciudadania/index.htm
Lind, G. (2007). Presentación de dilemas morales. Primero Semana de la Bioética. Sociedad Estudiantil de Biotechnología y Genómica, Facultad de Ciencias Biológica, Universidad Autónoma de Nuevo Leon, Monterrey, Mexiko, 13.-14. 3. 2007.  
Lind, G. (2007). Presentación de dilema morale "Susana" en la escuela Formus, Monterrey, México, y una convferencia con Ursula Bolaños, la directora de Formus. 12. 3. 2007.
Lind, G. (2009). Favorable learning environments for moral development – A multiple intervention study with nearly 3.000 students in a higher education context. Paper presented at the annual meeting of AERA in San Diego, April 13 - 17, 2009. Other source: Scoop.It!
Lind, G. (2009). Psycho-soziale Störungen an derWurzel behandeln: Die Konstanzer Methode der Dilemma-Diskssuion als ein Ansatz. Workshop, Interkantonale Hochschule für Heilpädagogik Zürich, June 17,.2009.  
Lind, G. (2009). Is morality a competence? Can it be taught? Opening statement at the international conference "Can morality be taught? Is it a competence? in Konstanz, July 27 - 31, 2009.
Lind, G. (2009). Responsibility competence. Designing Effective Learning Environments for Fostering Democratic Dompetencies. Invited presentation for the National Forum on Social Responsibility in Higher Education, Ministry of Education of Colombia, Aug. 13-14, 2009, Centro Cultural Gabriel G. Marquez, Bogotá.
Lind, G. (2009). What does it take to become a KMDD teacher? One-day workshop, Bogotá, Ministerio de Educación Nacional de Colombia, Aug. 13, 2009.  
Lind, G. (2009). Ja, Demokratie muss man lernen. Sieben Thesen, vorgetragen beim Expertengespräch "Muss man Demokratie lernen?", in Staufen, 13.11.2009, veranstaltet von Christoph Bayer, MdL Baden-Württemberg
Lind, G. (2009). Der Weg in die Krise ist mit guten Vorsätzen gepflastert -- Die Notwendigkeit moralisch-demokratischer Bildung. Schwanenwerder Wirtschaftsdialog der Evangelischen Akademie Berlin: "Marktwirtschaft als Risikogemeinschaft", 10. bis 13. Sept. 2009, Berlin-Schwanenwerder.
Lind, G. (2009). PISA im Klassenzimmer. Wohin führen sanktions-orientierte Schulleistungsvergleiche? Folgen und Alternativen. Eingeladener Vortrag durch das Zentrum für Kindheits- und Jugendforschung, Universität Bielefeld, 16.-18.9.2009. PISA-2009
Lind. G. (2009). “An if one man is not better than another” – A modern statement of the dual aspect theory. Eingeladener Vortrag an der Adam-Mickiewicz-Universität in Poznan, 24.11.2009
Lind, G. (2009). What kind of education for democracy and peace? Eingeladener Vortrag an der Adam-Mickiewicz-Universität in Poznan, 24.11.2009
Lind, G. (2010). Welche Art von Bildung benötigen wir für die Demokratie? Eingeladener Vortrag am Institut für Philosophie (Prof. Dr. Reinhard Hesse) der Pädagogischen Hochschule Freiburg, 25.1.2010  
Lind, G. (2010). Eine moderne Version von Sokrates Zwei-Aspekte-Theorie der Moral. Eingeladener Vortrag am Institut für Philosophie (Prof. Dr. Reinhard Hesse) der Pädagogischen Hochschule Freiburg, 25.1.2010  
Lind, G. (2010). Moral Judgment Competence: Its Relevance for Law-obedience, Helping and Learning. Invited address, Regional Meeting of the International Council of Psychologists (ICP), Padua, Italy, 26.-27. July, 2010.  
Lind, G. (2010). Moral Competence -- A New Paradigm for Promoting Global Democracy and Peace. Invited Lynn Stuart Weiss Lecture (American Psychological Foundation) at the annual conference of the American Psychological Association, San Diego, August 14, 2010. Certificate of Commendation. global democracy
Lind, G. (2010). Moralische Kompetenz -- Das fehlende Glied zwischen Ethik und Ökonomie. Vortrag im Rahmen der 7. Constance Academy of Business Ethics "Behavioral Business Ethics", 8.10.2010, Konstanz Institut für Werte Management, Hochschule für Technik, Wirtschaft und Gestaltung, Konstanz. Handout  
Lind, G. (2010). Dilemma-Diskussion. Vortrag und Workshop für LehrerInnen und Eltern der Montessori-Schule Vilshofen, am 26.-27.10.2010.  
Lind, G. (2010). Wie man Lernmotivation von Schülern nicht behindert und ihnen Lerngelegenheiten verschafft. Ganztägige Lehrerfortbildung Arbeitskammer des Saarlandes, im Bildungszentrum Kirke, am 29.11.2010.  
Lind, G. (2010). Jeder kann es lernen -- Moralische Urteilsfähigkeit in der Altenpflege. Fachtag im Rahmen Abschlussveranstaltung der Berufsbildung 2010 am 09. Dezember in Nürnberg in Kooperation mit dem Bayerischen Staatsministerium für Unterricht und Kultus.  
Lind, G. (2011). Moral und Hirnfunktionen -- Notizen zum Stand der Forschung. Vortrag beim Treffen des Arbeitskreises Moral und Beruf am 4. und 5. Februar, 2011 in Salzburg.  
Lind, G. (2011). Moral Competence A “New” Paradigm for Promoting Global Democracy and Peace. Presentation at the Yildiz University, Istanbul, Turkey, April 8th, 2011.  
Lind, G. (2011). Förderung der Moralkompetenz: Die Konstanzer Methode der Dilemma-Diskussion (KMDD). Fortbildungsveranstaltung für Lehrerinnen und Lehrer des Faches Ethik und Religionslehre in Donaueschingen am 12.5.2011.  
Lind, G. (2011). Moral competence -- Bridging moral ideals and behavior. Invited lecture at the south Chinese Normal University of Guangzhou, Oct. 20, 2011.  
Lind, G. (2011). Moral Competence, Brain, and Dysfunctional Behaviour. Accepted as presentation at the Annual Meeting of the Association for Moral Education (AME) in Nanjing, China, Oct., 2011  

Lind, G. (2011). Moral Competence. Invited presentation at the 2nd International Colloquium on Genetic Epistemology and Psychology: Current Interlocutions and Discussions held from Nov. 7 - 10, 2011 in Marilia, Sao Paulo State, Brasil.

Lind, G. (2011). Moral Competence -- Bridging Moral Ideals and Behavior in the Medical Profession. Invited Lecture at the 49th Brazilian Congress of Medical Education (COBEM), in Belo Horizonte, Brazil, November 12 - 15, 2001.  
Lind, G. (2012). Brauchen wir Noten? Überlegungen zur Rolle von Fremdbeurteilungen und Vergleichsnoten in einer inklusiven, demokratischen Gesellschaft. Eingeladener Vortrag zum Kongress "Ziffernnoten: Anreiz oder Leistungsbremse?" des Forums Eltern und Schule (in Kooperation mit der GEW Nordrhein-Westfalen, GGG u.a.) an der Universität Köln, am 29.2.2012
Lind, G. (2012). Reversing moral regression in medical education with the Konstanz Method of Dilemma-Discussion (KMDD). Invited lecture at the Coloquio "El probleme del desarollo moral", Universidad de Chile - Facultad de Medicina, Santiago, March 16, 2012. PDF  
Lind, G. (2012). Moral-democratic competence as a new approach to peace-building. Invited lecture at the University of Virginia (Prof. Roy Hange), Charlottesville, April 5, 2012.  
Lind, G. (2012). On moral competence research and global democracy. Invited keynote address, conference "Toward a Global Psychology" in honor of Prof. Uwe Gielen, St. Francis College, Brookline, New York, April 12 - 14, 2012. Video (Youtube)  
Lind, G. (2012). Inklusion -- ja, aber ... (Inclusion -- yes, but...). Eingeladener Workshop und Vortrag, 2. Bildungskongress 'Bildung neu denken', Freiburg, May 12, 2012.  
Lind, G. (2012). Förderung der moralischen Urteils- und Diskursfähigkeit bei Kleinkindern. Eingeladener Vortrag, Pädagogische Hochschule Weingarten, May 15, 2012.
 
Lind, G. (2012). Was ist Moral- und Demokratiekompetenz und wie kann man sie fördern? Eingeladener Vortrag an der Sächsischen Landeszentrale für Politische Bildung, Dresden, June 16, 2012.  
Lind, G. (2012). Nachhaltige Bildung -- Was ist das und wie kann man sie erreichen? Eingeladener Hauptvortrag zur Tagung "Was wir uns einbilden ... Nachhaltige Bildung für nachhaltige Entwicklung" der Sächsischen Landeszentrale für Politische Bildung, des Sächsischen Bildungsinstituts u.a., Dresden, November 9, 2012.  

Lind, G. (2012). Can university promote moral-democratic competence, and how? In: M. Schmidt & T. Bargel, eds., Beyond employability: citzinship and responsiblity in higher education. VI. International workshop November 2012, University of Konstanz, pp. 3-20. Konstanz Hefte zur Bildungs- und Hochschulforschung.

Lind, G. (2013). Kompetenzen prüfen und bewerten - aber wie? Eingeladener Vortrag Winterhuder Gespräch #41, 25.4.2013, 19 - 21 Uhr, Hamburg-Winterhude.  
Lind, G. (2013). Moralisch-demokratische Kompetenz – Für eine globale Demokratie. Eingeladener Keynote Vortrag, Fachkonferenz “Philosophie und Verständigung in der pluralistischen Gesellschaft”, an der Freien Universität Berlin, 3. - 4. Mai 2013.  
Lind, G. (2013). Förderung der Moral- und Demokratiekompetenz mit der Konstanzer Methode der Dilemma-Diskussion. Mini-Workshop, Fachkonferenz “Philosophie und Verständigung in der pluralistischen Gesellschaft”, an der Freien Universität Berlin, 3. - 4. Mai 2013.  
Lind, G. (2014). Verbesserung des Unterrichts durch selbstverantwortliche Evaluation ITSE (Improvement of Teaching through Self-Evaluation). Invited lecture. KM Baden-Würtemberg, OES-Tagung „Schulführung und Qualitätsmanagement“ für Schulleiterinnen und Schulleiter beruflicher Schulen „Datengestützte Unterrichtsentwicklung“, Esslingen, Jan. 8 - 9, 2014. art
Lind, G. (2014). Moral Competence and Social Behavior – Clarifying a Confused Relationship. Presentation at the annual meeting of the German Moral Researchers, Hannover, Jan. 9 - 11, 2014 - only slides art
Lind, G. (2014). Teacher training: From practice to theory. From moral competence to test scores. Invited address at the International Conference, Projekt nexus der Hochschulrektorenkonferenz "Education and Training for European Teachers", Essen, Jan. 20 - 21, 2014. (only slides) art

Lind, G. (2014). Moral competence research and global democracy. Invited presentation at the symposium "International Youth and Cultural Heritage", Ondokuz Mayis University, Samsun, Turkey. May 15 - 18, 2014. -- canceled because of mis-cooperation of the Turkish Airlines.

 
Lind, G. (2014). Moral competence and conflict resolution. Presentation at the 8th International Symposium "Moral competence and conflict resolution", Konstanz, July 31 - Aug. 1, 2014.  
Lind, G. (2014). Reden und Zuhören -- Ein öffentlicher KMDD-Event, veranstaltet von der Sächsischen Landeszentrale für politische Bildung in Dresden, Aug. 21, 2014. .... Bild, Video (in Vorb.) Öfentliche KMDD
Lind, G. (2014). 'Integribility': Moral Competence as a Basis of Academic Teaching and Learning. Invited presentation at the 2nd "Congress for Academic Integrity," Universidad de Monterrey, Mexico. Sept 25 - 26, 2014.  
Lind, G. (2014). Learning Democracy. Public KMDD event with neighborhood councils, auxiliary judges (voluntary citizen-mediators), and interested citizens, hosted by the city of San Pedro, Mexico; organized by city councilperson Cristina Moreno. Sept. 24, 2014, 18:30 - 21:00 at Instituto Mater, Sand Pedro.  
Lind, G. (2014). Kohlberg's dilemmas. Presentation at the AME conference, Pasadena, CA, USA, Nov. 6th, 2014. art
Lind, G. (2015). Sins in morality research -- The ‘internal-definition-but-external-measurement’ sin. Presentation at the meeting of the German morality researchers, Universty of Mainz, Germany, January 15 - 17, 2015 ... Slides (revised version, in collaboration with Aiden Sisler). art
Lind, G. (2015). The Art of Experimental Moral Psychology. Thoughts in Progress, Ideas for Research. Research paper. DOI: 10.13140/RG.2.2.18105.16482 art

Lind, G. (2015). Was ist Moralkompetenz? Einblicke in die experimentelle Moralpsychologie. Eingeladener Vortrag im Kolloquium von Prof. Manfred Moldaschl, Zeppelin Universität, Friedrichshafen, 19.3.2015. Slides

 
Lind, G. (2015). Not dead but alive -- 20 years of effective moral education with the Konstanz Method of Dilemma Discussion (KMDD). Invited Keynote address, 9th International Symposium "Moral Competence and Education -- Early Childhood and Beyond", at the University of Education in Weingarten, Germany, July 31 - Aug. 1, 2015. Original German version ... PDF art
Lind, G. (2016). Moralkompetenz: Eine Schlüsselfähigkeit für die Lehrer(fort)bildung. Vortrag bei der Moralforschertagung am Jan. 14 - 16, 2016, an der Universität Luzern, Schweiz. art
Lind, G. (2016). Moral ist lehrbar. Demokratiekompetenz fördern. Frank Richter, Direktor der Sächsischen Landeszentrale für politische Bildung, im Gespräch mit apl. Prof. em. Dr. Georg Lind. Leipziger Buchmesse, 19.3.2016.  

 

Organisation and Chairing of Scholarly Meetings/Conferences

See also: Moral-Democratic Competence Education

March 10, 1979. Organisation and chair of the Konstanzer Werkstattgespräch ‚Moralische Entwicklung und soziale Umwelt'. [Moral development and the social environment]. University of Konstanz.
June 24 - 27, 1981. Organisation and chair of the panel ‚Morality in context'. 4th Annual Scientific Meeting of the International Society of Political Psychology (ISPP). Mannheim.
July 20 - 27, 19983. Organisation and chair of the 2nd Konstanzer Werkstattgespräch ‚Morality, Cognition and Education'. In cooperation with MOSAIC at the University of Konstanz. Program (1st International Symposium on Moral Competence)
June 24 - 27, 1984. Organisation and chair of the panel ‚Education, cognitive-moral development and democratic culture'. International Society of Political Psychology (ISPP). Toronto.
January 2, 1985. Organisation and chair of the colloquy ‚Förderung der moralisch-demokratischen Urteilskompetenz von Schülern - Der Ansatz von Lawrence Kohlberg'. [Fostering the moral-democratic judgment competence of pupils - the Kohlbergian approach]. (Host: Minister of Education of North-Rhine Westphalia). Düsseldorf, 2. Jan. 1985.
June 29 - July 3, 1986a. Organisation and chair of the panel 'The relationship between political and moral reasoning and action'. International Society of Political Psychology (ISPP). Amsterdam, Netherlands.
June 29 - July 3, 1986b. Organisation and chair of the panel ‚Young people's response to nuclear threat'. International Society of Political Psychology (ISPP). Amsterdam, Netherlands.
November 18 - 20, 1987. Organisation and chair of the conference 'Individuelle und institutionelle Schranken der Entwicklung des politischen Bewußtseins' [Individual and institutional barriers in the development of a political conscience], together with Prof. Kempf. 9th Workshop of the section Politische Psychologie im Berufsverband Deutscher Psychologen. University of Konstanz.
July 1 - 5, 1988. Organisation and chair of the panel 'Political Implications of Moral Psychology - In Memoriam to Lawrence Kohlberg', together with mit Prof. Wren, Chicago. International Society of Political Psychology (ISPP). Secaucus, New Jersey.
June 18 - 23, 1988. Organisation of the panel 'Morality and political culture in east and west'. Annual meeting of the International Society of Political Psychology (ISPP). Tel Aviv, Israel.
April 16 - 20, 1990. Chair of the symposium 'Advances in democratic schooling: International perspectives on the Just Community approach to moral education'. American Educational Research Association (AERA). Boston.
April 20 - 24, 1993. Organisation of the symposium 'Evaluation of the Just Community approach to moral education - An international perspective'. American Educational Research Association (AERA), Division G. San Francisco.
April 20 - 24, 1993. Invited chair of the symposium 'The Measurement of Moral Judgment, SIG Moral Development and Education'.American Educational Research Association (AERA). San Francisco..
November 16 - 18, 1995. Organisation and chair of the symposium 'Investing into tomorrow's moral capital: Opportunities for role-raking and guided reflection in higher education'. Association of Moral Education (AME). New York.
November 13 - 16, 1996. Organisation and chair of the panel 'The Moral Dilemma Discussion Method Revisited'. Association of Moral Education. Ottawa, Kanada.
March 24 - 28, 1997. Coorganisation and chair of the symposiums 'Teachers and Moral Dilemmas in Education'. American Educational Research Association (AERA). Chicago.
March 24 - 28, 1997. Co-organisation of the symposium 'Why „bad" people do good things'. American Educational Research Association (AERA). Chicago.
June 25, 1997. Organisation and chair of the symposium ‚Mehr Praxisbezug im Lehramtsstudium - Neue Wege'. [More experience relation in teacher education - new ways]. University of Konstanz.
July 1997. Organisation and chair of the symposium 'Moral development and prosocial behavior'. Regional conference of the International Council of Psychologists (ICP). Padua, Italien.
January 28, 1998. Organisation and moderator of the podium discussion 'Mehr Praxisbezug im Lehramtsstudium?' [More experience relation in teacher education?]. (Participants were for example among others the German minister of education Frau Dr. A. Schavan, Stellv. Assistant chairman of the GEW Baden-Württemberg, Prof. W. Schwark, Assistant chairman of the Philologenverband Baden-Württemberg, J. Hildebrand, Chairman of the conference of the university educationalists, Prof. Dr. R. Tippelt as well as Prof. Dr. H. Fend, Prof. H. Frommer, Prof. Schnopp).University of Konstanz.
April 1998. Organisation and chair of the symposium 'Does medical education fail to promote moral development and why does it?' Annual Convention of the American Educational Research Association, Division J. San Diego..
July 20 - 23, 1998. Organisation and chair of the annual meeting of the MOSAIC-group, University of Konstanz. (2nd International Symposium Moral Competence) | papers
Winter term 1998/1999. Organisation of the lecture series 'Lehrerbildung und schulische Praxis'. [Teacher education and school experience]. With lectures from Prof. W. Peterßen, Prof. L. Herwertz-Emden, Prof. Frommer, Prof. Oser, M. Demmer , Dr. J. Domnick, Dr. G. Lind and others.
July 16 - 19, 2002. Organization and chair of the Panel "Learning and Living in a democracy." International Society of Political Psychology, Berlin. 
November 7 - 10, 2002. Organization and chair of the Symposium "Fostering Moral and Democratic Competencies, "Conference of the Association for Moral Education (AME), Chicago. 
June 10 - 12, 2004. Organization and chair of the Meeting of the Vertrauensdozernten der Hans-Böckler-Stiftung ("Südschiene") in Konstanz, mit Vorträgen von Tina Bargel, Sebastian Dippelhofer, Christoph Klein-Brabender)  
May 31, 2005. Organization of the colloquium "Democratic Culture, Education and the Peace Process in Colombia" with Prof. Antanas Mockus, Ex-Alkalde of the District of Bogotá, Colombia.  
January 12 - 14, 2006. Organization and chair of the Meeting of the German speaking moral researchers in Konstanz [Tagung der deutschsprachigen Moralforscher in Konstanz] 12.-14.2006  
May 5 to 9, 2008. Together with Prof. Dr. Ewa Nowak organization of the European Interdisciplinary Colloquium "Education through Moral Discourses", University of Konstanz. Begrüßung durch Prof. Ulrich Rüdiger, Prorektor für Forschung, Universität Konstanz.  
July 27 - 31, 2009. 3rd International Symposium, Workshop and Conference "Can Morality be Taught?", University of Konstanz. more | videos of the presentations  
July 22 - 23, 2010. 4th International Symposium “Using the KMDD in Groups with Special Needs.” University of Konstanz.  
July 22 - 23, 2011. 5th International Symposium "Moral Competence and the Brain." University of Konstanz. more  
July 23 - 27, 2012, 6th International Symposium "Moral-democratic Competence and Global Democracy," and Workshop-Seminar. University Konstanz, more  
July 22 - 26, 2013, 7th International Symposium: "Moral Competence and Behavior," University of Konstanz  
July 31 - Aug. 1, 2014, 8th International Symposium: "Moral Competence," University of Konstanz  
Aug. 4 - 5, 2016, 10th International Symposium: "Moral Competence: Speaking, Listening, and Democracy," University of Konstanz, call for proposals  

Workshops and Seminars (Selection)

Lind, G . (2001). "Das ist nicht gerecht!" Was man von Kindern über Moral lernen kann. [That is not fair! What one can learn about morality from childs]. Lecture and video demonstration at the Kindergarten "Arche". Konstanz., Kindertagesstätte "Arche", 4.7.2001.
Lind, G. (2004). "Lasst uns darüber reden! Wie Kinder und Erwachsene moralische Dilemmas lösen und was sie dabei lernen können." Fortbildungsworkshop für Erzieherinnen und Erzieher. Konstanz, Volkshochschule, 9.2.2004.